05/10/23
Griepvaccinaties
Door een fout hebben de patienten die geen griepvaccinatie willen wel een oproep gehad, en de mensen die wel een griepvaccinatie willen niet.
Wij zorgen ervoor dat de laatste groep alsnog een oproep krijgen.
De datum voor de gierpvaccinatie en (pneumokokken) is maandag 13 november.
Geneeskundige verklaring
Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke verklaring die een oordeel bevat over een patiënt en over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Als behandelend arts mag je GEEN geneeskundige verklaring afgeven over eigen patiënten.
Geneeskundige verklaringen beoordelen of iemand in staat is om te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen. Maar ook: is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?
Lees de uitgebreide verklaring in de onderstaande link
Niet verschijnen op uw afspraak
Het komt helaas regelmatig voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet op het spreekuur verschijnt. Hiermee gaat voor de huisarts of doktersassistente onnodig veel tijd verloren. Immers er is op uw komst gerekend! U krijgt een rekening bij niet verschijnen zonder bericht. U ontvangt dan een rekening afhankelijk van het soort afspraak. Deze rekening wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed en dient u zelf te betalen.
Onverwachte crisissituaties kunnen zich altijd voordoen, daar hebben wij natuurlijk alle begrip voor. De afgelopen maanden kwamen met enige regelmaat te veel mensen per dag niet opdagen op de afgesproken tijd bij de huisarts/verpleegkundige/assistente. Wij zien ons daarom helaas genoodzaakt om deze regeling te moeten treffen.
Wilt u onnodige kosten voorkomen, belt u dan op tijd af.
Twijfelt u of u met uw klacht of vraag naar de huisarts moet?
Via ‘Moet ik naar de dokter?’ krijgt u online advies of het nodig is om een dokter te raadplegen. Het programma voorziet ook in zelfzorgtips.
Sterilisatie:
Het steriliseren van de man wordt al geruime tijd in onze praktijk uitgevoerd. De ingreep duurt ongeveer 30-45 min. Voor verdere informatie kunt u een afspraak maken bij Dr. Holterman.
Deze ingreep voeren wij ook uit bij niet-patienten.
De kosten hiervoor zijn €388,12
Rijbewijskeuring:
De praktijk voert ook rijbewijskeuringen uit. De kosten hiervoor zijn €40,00. U kunt een afspraak maken bij de assistente. Wanneer u geen patient bij ons bent, houdt dan u BSN nummer bij de hand voor het maken van een afspraak.
Wanneer u voor de afspraak komt, neem dan het volgende mee:
- Formulieren van het CBR
- Ochtend urine
Beeldbellen
Sinds corona is er nu ook de mogelijkheid om met de huisarts of de poh-somatiek te beeldbellen.
Wanneer u een klacht hebt waarvan u denkt dat de huisarts, praktijkverpleegkundige of doktersassistent dit kan beoordelen met behulp van beeldbellen mag u hiervoor een afspraak maken. U krijgt een email met inloggegevens en de tijd waarop het beeldbellen plaatsvindt. Deze tijd kunt u met de assistente/huisarts afspreken.
Het beeldbellen wordt vooral gebruikt voor wondcontroles, kinderziektes, verwondingen, zwellingen en huidklachten.
E consult
Ook maken wij gebruik van het e-consult. Indien u een e-consult wilt, kunt u een mail sturen naar het volgende emailadres, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Vermeld in de mail uw naam, geboortedatum en telnmr en natuurlijk de vraag.
Bij het stellen van uw vraag kunt u binnen 2 werkdagen via de mail antwoord verwachten.
Niet alle vragen zijn echter geschikt voor een e-consult. Bij twijfel..bel de praktijk!!
Vragen die wel geschikt zijn, zijn bv
Vragen over medicijnen.
Vragen over (uitslagen van) onderzoek.
Vragen over een eerder consult.
Controle en follow-up bij chronische aandoeningen.
Naar de dokter of niet?
Twijfelt u of u met uw klacht of vraag naar de huisarts moet?
Via ‘Moet ik naar de dokter?’ krijgt u online advies of het nodig is om een dokter te raadplegen. Het programma voorziet ook in zelfzorgtips.
Thuisarts: heldere uitleg
Uitstekende en betrouwbare informatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) over ziektes en gezondheid. Op www.thuisarts.nl vindt u ook tips om gezond te blijven, zelf klachten aan te pakken en om uw bezoek aan de huisarts voor te bereiden.
Keuzehulpen
‘Keuzehulpen’ kunnen u helpen bij het maken van een keuze tussen verschillende medische behandelingen. Op keuzehulpen kunt u kiezen voor een keuzehulp, die aansluit bij de ziekte waar u voor behandeld moet worden. Raadpleeg uw zorgverlener wanneer u twijfelt of de keuzehulp geschikt is voor uw specifieke situatie.
Telemonitoring en thuismetingen
Indien wenselijk, bieden wij de mogelijkheid tot telemonitoring en thuismetingen van bepaalde medische zaken. U kunt hierbij denken aan saturatiemeting, bloeddrukmeting en 24-uurs bloedrukmeting, teleholter, nightowl (het vastleggen van mogelijk slaap apneu) en gewicht.
Wanneer dit voor u een toegevoegde waarde heeft zal de arts dit met u bespreken. Ook kunt u dit uiteraard zelf ter sprake brengen bij uw arts.
Telefoon:
Vanaf vandaag krijgt u een bandje te horen als u de praktijk belt. Hier hoort u een keuze menu en de tijden waarop u voor afspr en herhaalrecepten kunt bellen. Na deze informatie komt u in de wachtrij om vervolgens de assistente aan de telefoon te krijgen.
Keuze 8 in het menu is voor collegiaal overleg. Dit betekend dat specialisten bv de cardioloog deze keuze mag gebruiken.
HERHAALRECEPTEN
Herhaalrecepten kunnen nu ook besteld worden via de mail. Via de onderstaande link komt u in het menu. (zie ook rechtsboven het kopje herhaalrecepten.
http://www.dehobo.nl/index.php/herhaalrecept
Ook voor reizigersadvies kunt u bij ons terecht. Wij zijn aangesloten bij traveldoctor. Voor een afspraak (ook in de avonduren) zie https://www.traveldoctor.nl/afspraak-maken/
Afspraak maken via DigiD en online labuitslagen raadplegen
Vanaf heden beschikt de praktijk over de mogelijkheid voor patienten om zelf een afspraak op het spreekuur te plannen. Wij maken hierbij gebruik van de diensten van Mijngezondheid.net Dit is een verbinding die u privacy waarborgt doordat u moet inloggen met DigiD. Via onderstaande link kunt u uw eigen profiel aanmaken. Wij hopen dat deze nieuwe mogelijkheid voor u veel gemak zal brengen.
Voor meer informatie check https://home.mijngezondheid.net/
Klachten en geschillen
Het zou zo kunnen zijn dat u een vraag of een klacht heeft.
Het beste zou zijn om dit met de huisarts of de betreffende persoon te bespreken.
Mocht de klacht dusdanig zijn dat u deze liever wilt indienen bij de klachten commissie dan kan dat. Wij zijn aangesloten bij de klachtencommissie van Dokh in Alkmaar.
U kunt de klachten commissie inschakelen via onze klachten functionaris. U kunt dit doen d.m.v. het invullen van een klachtenformulier die u kunt ophalen bij de assistentes.
Voor informatie zie: https://www.dokh.nl/klachten-en-geschillenregeling/patient/een-klacht-over-uw-arts